۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

باز هم اعدام

خیلی ساده و بی حاشیه‌: «برای ۲ نفر از کسانی که با سلاح سرد به شهروندی در تهران حمله کرده بودند حکم اعدام صادر شد».

من واقعا متاسفم که این آدم‌ها این‌قدر کوته‌فکرند که به گمانشان با اعدام ۲ نفر انسانی که معلوم نیست چه به‌شان گذشته که این‌گونه به هم‌نوعانشان حمله می‌کنند، می‌توانند آمار این‌گونه اعمال را پایین بیاورند. حتی به خود جرات آن نمی‌دهم که بگویم آمار این‌گونه جرائم، زیرا بر مردمان آن جامعه شرایطی حکم‌ران است که خود را در جایگاهی نمی‌بینم که بتوانم به دزدی به این شکل نام جرم بنهم.

انتظار ندارم در جامعه‌ای که آدم‌هایش از دیدن بوسه‌ی عاشقانه‌ی دو نفر احساس شرم‌ساری و حیا می‌کنند، اما برای دیدن اعدام موجودی به نام «بشر» صف می‌کشند، سرقت‌های این‌چنینی کاری بسیار ناپسند باشد. این جامعه* بسیار پایه‌ای ویران شده است.

برای بشریت تاسف می‌خورم که هنوز جوامعی دارد که گمان می‌کنند دلیل بالا بودن این حرکات کم بودن مجازات برای آن است؛ یا فکر می‌کنند که این گونه می‌توانند میزان این حرکات را تغییر دهند، بدون این‌که لحظه‌ای به خود زحمت این را بدهند که در گوشه ذهن خود جایی برای تفکر به شرایط اقتصادی‌ای که بر آن قسمت از جامعه که این آدم‌ها از آن آمده‌اند، قرار دهند.

غمگینم از این آدم‌ها. آدم‌هایی که این چنین حکم به اعدام می‌دهند این‌قدر بدبخت و ذلیلند که حتی ارزش داشتن احساس خشم من را هم ندارند**.


* متذکر می‌شوم که صد البته بنده هم جزوی از همین جامعه هستم؛ و البته که ویران شده‌ام.
** من آدم مهمی نیستم، آنها ارزش خشم هیچ بشری را ندارند، کاش می‌شد آگاهشان کرد.

۳ نظر:

نیما گفت...

من درست نفهمیدم چی شد. میفهمم که مردم فقیرن و تحت فشارن و هرچی بزنی تو سرشون بازم ماهواره دارن و مواد مخدر مصرف میکنن و ممنوع کردن کمکی نمی‌کنه.

اینکه اعدام کار خوبی نیست به خصوص چون اگه اشتباه کنی برگشت نداره و اینکه حق زندگی کردن رو یه آدم بخواد از یه آدمه دیگه بگیره از نظر اخلاقی پیچیده‌است حتی اگه اون آدمه خودش قاتل باشه.

چیزی که نمی‌فهمم اینه که در شرایط فعلی یکی که یکی رو کشته تو میگی بندازیمش زندان و از پول مالیات مردم خرجشو بدیم تا آخر عمرش؟ بفرستیمش کار اجباری؟ بفرستیمش کلاس اخلاقیات؟ پول بهش بدیم؟ بفرستیمش دانشگاه؟ کار یادش بدیم؟ همینطوری ولش کنیم؟ یا چی؟

Me گفت...

مهم نیست که من چی میگم، ولی نظر من اینه که کشتن آدم‌ها تو جامعه هزینه فرهنگی-اجتماعی‌ای داره که اون مالیاتی که خرج نگه‌داری اون آدم می‌شه هیچی در مقابل اون هزینه نیست.

اما اصلا نکته این نیست که، این اعدام رو برای این فیلم بریدن:
http://goo.gl/YyjeX
که یارو راست یا دروغ اینجا میگه ۵۰ هزار تومان دزدیده:
http://goo.gl/uNoi0

نیما گفت...

خب تا اینجا که برای ۵۰تومن نبایند کسی رو اعدام کرد که تابلوه.

ولی کسی که عمدا آدم کشته وضعش فرق می‌کنه. من مشکلی با حبس کردن همچین آدمی ندارم به جای اعدام کردن (ولی می‌تونم بفهمم چرا بعضیا ممکنه مشکل داشته باشن - من لب مرزم). فکر می‌کنم ما (من که غلط می‌کنم ولی کسی که فعال اجتماعیه) باید اول این مشکل رو حل کنیم که حداقل کسی واسه جیب بری اعدام نشه. بعد بگیم اعدام برای کسی که غیرتی شده زنشو کشته هم بده. برای من خیلی سخت بود بفهمم الان دیقیا چی میگی اینجا وای به حال اونی که میره اعدام تماشا می‌کنه.