۱۳۸۶ دی ۸, شنبه

Fedora vs. Ubuntu

بی مقدمه من سیستم عاملم Fedora هست. ولی یه چند وقت یه سری مشکل باهاش داشتم و از اونجا که همه دور و بری هام Ubuntu کار می‌کنند و همشون راضی به نظر میان، گفتم که خوب شاید اگه با Ubuntu کارکنم مشکلاتم کمتر بشه.

در ابتدای نصب به مورد پشتیبانی نشدن LVM بر میخوریم!!! خوب از دیدن پارتیشن‌های Fedora میگذریم و home رو با یه Fedora DVD به صورت دستی کپی میکنیم.

در ابتدا به نظر خیلی خوب میومد. اولا میزان پشتیبانی که میتونی رو اینترنت واسش پیدا کنی خیلی بیشتره. البته از IRC که برای هر دو وجود داره بگذریم. واسه نصب Broadcom Wireless b43 هم هیچ مشکلی وجود نداشت. وقتی میگم هیچ مشکلی یعنی اینکه نیاز به خوندن حتی یک صفحه فروم هم نبود، که خوب این از تفاوت در سیاست این دو distribution ناشی میشه. Fedora به صورت پیش‌فرض هیچ نرم‌افزار غیر OpenSource رو نداره. اما بازم من قانع نشدم چرا با وجود این صفحه بازم این روند به صورت خودکار تو Fedora انجام نمیشه.

اما خوب که دقت کردم دیدم که مشکلی که با بالا نیومدن Compiz داشتم همچنان باقیه. با مطالعه بیشتر میبینیم که تو خود سایت Compiz این موضوع برای کارت گرافیکی من که ATI Mobility Radeon هست به صورت رسمی نوشته شده.

در مورد مشکل با کارت SD هم مشکلات حتی بیشتر هم هست. چون با کمال تعجب دیده میشه که Ubuntu هنوز از هسته 2.6.22 استفاده میکنه!!! این یکی به نظرم هیچ دلیل قانع کننده‌ای نداشت. البته دوستان معتقد بودند که از یه زمانی که سر یه به‌روز‌ رسانی همه سیستم‌های Ubuntu رفته هوا دیگه فقط به‌روز رسانی‌های مربوط به امنیت رو ارائه میده. خوب دوستان یه لطفی کنند اول یه سری تست رو Package ها بزنن بعد بزاری رو Repository. البته این رو هم بگم که به نظر میاد بروبچز Fedora هسته رو دستکاری میکنند و بعد میدن بیرون. چون چیزی که مسلمه اینه که هسته‌ای که در Fedora استفاده میشه نسبت به اونچه که در Kernel.org وجود داره متفاوته و به اون راحتی کامپایل نمیشه. منم نمیدونم که چه تغییرانی میدن که اینطوری میشه.

یه مورد دیگه هم اینکه Fedora به صورت پیش‌فرض SELinux رو داره که دست آدم رو واسه هر مدل چیدن امنیت باز میذاره. البته اعتراف میکنم که سعی نکردم رو Ubuntu بالا بیارمش و نمیدونم که اونجا درست کار می‌کنه یا نه.

تازه تو Ubuntu وقتی میرفتم تو KDE اصلا قادر به تنظیم روشنایی صفحه نمایشم نبودم. بعضی وقت‌ها از hibernate که در میومد درست میشد. ولی در مجموع کار نمیکرد. از اونجا که من کار کردن در محیط KDE رو ترجیح میدم، این موضوع خیلی اذیت میکرد.

یه مورد خوب دیگه در Fedora با وضع اینترنتی که ما داریم yum-presto هستش که حجم دانلود برای به‌روز رسانی رو خیلی کمتر می‌کنه.

تمام این دلایل باعث شد که من برگردم و Fedora دوباره نصب کنم و در مجموع ازش راضی‌تر هستم. اما به همه کسانی که فکر میکنند linux سخته و نمیتونند باهاش کار کنند و بنابراین از $Window استفاده میکنند پیشنهاد میکنم که حتما Ubuntu رو تست کنند. مطمئن باشند که راضی خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست: